PME julkaisi mixtapen – tutustu pakettiin biisi biisiltä

Kerromme mistä on kyse.

13.12.2019

Moni muistanee tai vähintäänkin tietää Rähinän Pommi-julkaisut, joita siunautui lopulta kolme kappaletta. Kaksi ensimmäistä oli mixtape-luonteisia, mutta kolmas julkaistiin albumina. Pommeista tuli olennainen osa suomalaista rap-historiaa.

Nyt PME on julkaissut oman mixtapensa Volume, joka nimensä perusteella aloittaa uuden ajanjakson levy-yhtiön saralla. Jää nähtäväksi, miten julkaisu kestää aikaa, mutta ainakin nykyhetkessä kyseessä on virkistävä avaus, josta löytyy yksittäisiä helmiä. Tässä jutussa hyppäämme Volumen uumeniin ja tutkimme biisi biisiltä, mistä on kyse.

Mixtapen käsite on häilyvä, mutta Volumen kohdalla sen voisi ajatella korostavan kappaleiden vaihteluvuutta. Tyylit muuttuvat pitkin Volumea, joka taas kuvastaa kirjavaa rosteria. Samalla tämä avaa ainakin paperilla mielenkiintoisia yhteiskappaleita, kun heti käsittelyssä otetaan löysät pois, Bizin ja Graciasin avatessa sanaiset arkkunsa.

Härkäinen, MD$:n kaksiosaisella biitillä kulkeva Väistä jyrisee ja saa odottamaan Graciasin ensi vuonna ilmestyvää suomenkielistä albumia. Kappale on audiotaajuksilta kantautuva nyrkki silmään.

Gettomasa, Paperi T, Lauri Haav – Jeesei

Lisää mielenkiintoa tuo yhdistelmä, jonka moni ei välttämättä olisi osannut odottaa toteutuvan: kärkäs Gettomasa ja runoileva Paperi T samalla biisillä. Kappaleella kuullaan lisäksi Lauri Haavia, joka vastaa kertosäkeestä. Biisi on suvereeni sapelinkalistelu. Gettomasa ja Paperi T ovat molemmat asemassa, jossa liikkeitä seurataan ja kohistaan.

Lopputulos on arvonsa tuntevien räppäreiden kylmäverinen tylytys. Räppärit ovat kyllästyneet paskanpuhujiin, seläntaputtelijoihin ja kyselijöihin. On hämärän peitossa, kuka on se oikea kaveri.

”Mis vaiheessa meidän keskustelusta tuli haastatteluja? Kysy uudestaan nautinko julkisuudesta tai mistään muutenkaan. Kysy uudestaan multa huumeista”, Paperi T räppää biisillä.

Samankaltaista asettelua voi havaita Draken ja Lil Waynen yhteiskappaleella HYFR:

”Interviews are like confessions / Get the fuck up out my bedroom / Confusing me with questions like /
Do you love this shit? Are you high right now? Do you ever get nervous? Are you single? I heard you fucked your girl, is it true?”

On Jeesei suomalainen HYFR tai ei, niin ainakin se on osoitus suomiräpin raskaan sarjan läsnäolosta.

Pajafella, JVG – Sulkii hatussa

Väistä ja Jeesei tarjosivat sen verran tymäkän alun, että kolmas biisi tuo onneksi hieman letkeämpää meininkiä. Pajafella ja JVG ei ole enää uusi yhteistyökuvio, mutta nyt homma tuntuu menevän paremmin maaliin. JVG toimittaa tällä kertaa pelkän kertosäkeen, mikä ei ole sääli, koska Pajafella on hyvässä terässä.

Ensimmäinen säkeistö menee vielä lämmittelystä, mutta toisella säkeistöllä tamperelainen antaa tulla kuin Etna laavaa. Pyhimys räppäsi aikoinaan Vitun vapautunu -kappaleella, kuinka säkeistöstä muistetaan vain kaksi vikaa lainia. Tässä hengessä Pajafella tarjoaa koko säkeistön osalta laineja muistettavaksi:

”Muija pyys mua jatkoille, mä sanoin etten oo menos, se oli niin kännis, luuli et oon Cledos. Sanoin et en oo Cledos, sit se muija sekos, se näytti ihan siltä et se kuuntelee Petost.”
”Mun tyyli on laiton ja rajat ylittävä, Jussi Halla-Aho ei oo mun ystävä.”
”Tein paljon massii blokeil, mä vannon sen – nyt ne sanoo mua mustaks Kalloseks.”

Tokihan tämä ei ole uutta Pajafellan kuuntelijoille. Samanlaisessa terässä räppäri oli jo keväällä julkaistulla Fella, fella, fella -ep:llä. Mahdollisesti Volume antaa räppärille uutta yleisöä.

Etta – Hurmaava

Tähän väliin voisimme antaa pienen ennustuksen. Erityisesti nuorten suosima Tiktok-sovellus on tehnyt kivaa vipinää musiikkibisnekselle, josta isoimpana esimerkkinä Lil Nas X, joka löi läpi juuri Tiktokin ansiosta. Hänen Old town road -biisi lähti elämään siellä omaa elämäänsä somehaasteiden avustuksella ja pian myös Tiktokin ulkopuoliset kalkkikset löysivät biisin omakseen. Jos on viettänyt aikaa Tiktokin parissa tietää, mistä siellä on kyse.

Allekirjoittanut teki empiiristä tutkimusta sovelluksen parissa yhden ja ainoan päivän ajan. Se riittää ainakin hetkeksi ja sen perusteella voimme kuitenkin arvioida Ettan Hurmaavan löytävän paikkansa sovelluksen uumenista. Biisin säväyttävä ex-poikaystävien luettelu (Eetu, Patrik, Niklas, Joona…) on kuin tehty syntymään viraaliksi ilmiöksi. Laini itsessään toki korostaa kappaleen maton alta vetävää sanomaa. Biisillä Etta antaa myrskyvaroituksen leideille: hän on nyt paikalla.

Kun Etta julkaisi alkuvuodesta 10-ep:n, sen nimikkobiisi herätti suurta närkästystä. Sosiaalisessa mediassa kappaleen koettiin matkivan liikaa Tory Lanezin Shooters-kappaletta. Onhan molemmissa biiseissä torvet. Voimme aina pohtia miksei vastaavat tapaukset herätä närkästystä, saati huomiota, kun mennäänkin toisesta vessan ovesta sisään.

Joka tapauksessa Ettan Hurmaava korostaa sitä, kuinka yksinään räppäri saa ja joutuu tällä hetkellä biisejä operoimaan. Jo nyt tuntuu siltä, että räppäyksessä on otettu yksi askel eteenpäin. Vierailu Stereon biisillä oli onnistunut, mutta hurmaavinta on Etta yksinään.

Lauri Haav – Peruskeissi
Kirjoitimme Haavin Alas-kappaleesta näin:

”Jyväskyläläisen tavaramerkkinä on kikkaileva, sanoja venyttelevä ja sekoitteleva flow, jolla erottuu massasta. Räppäämisen lisäksi Lauri Haav myös laulaa.” Tämä sama meininki jatkuu Peruskeissi-biisillä, mutta nyt reppuräpimmin kuin hänen kohdallaan on totuttu.

Biisistä tulee sikäli pienet Pommi-vibat, että kaikessa suoruudessaan ja temppuilussaan kappaleesta tulee mieleen vanha Kapasiteettiyksikkö. Esimerkiksi biisin kärkäs sivallus ”lätkäjätkät räppäreihin vaihtaneista mimmeistä”, on kuin KY:n pelikirjasta. Samalla biisi kuulostaa vilkkaalta ja hetkiseltä, mutta kummasti pysyy kasassa, kuten useat KY-kappaleet.

Kertosäkeellä Haav laulaakin kuinka on aina tehnyt hommansa näin. KY-vertauksesta muistutamme, että Jeesei-biisillä kuultiin aivan toisenlaista Haavia, edellämainitusta Alas-sinkusta puhumattakaan. Monimuotoisuus on siis Haavin visio ja biisillä hän räppää olevansa kuin genrestä genreen hyppäävä Drake. Tässä siitä todiste.

Cavallini & Shrty – Moni mies
Annoksen brittiräppiä ja nuoruutta Volumelle tuovat Cavallini & Shrty. Tavastian Lauantaidiskossa käydään, rahan teko siintää mielessä ja kateelliset kaakattajat pysyvät selän takana.

Kaksikko pysyi ahkerana noustuaan pinnalle. Hyvä päivä -sinkun jälkeen on kuitenkin ollut hiljaisempaa. Biisillä räpätään, kuinka kaloja on vedessä, mutta virveliä ei ole vielä viskottu. Biisi toimiikin heidän osaltaan käyntikorttina. Seuraava peliliike odottaa vuotta 2020.

Bizi, Tippa – Veny taas vähä

Kun haastattelimme viime vuonna Tippaa, hän kertoi tehneensä rutkasti biisejä Bizin kanssa. Oletamme, että tämä kappale on siltä ajalta. Kappale ei erityisemmin tarjoa mitään uutta, vaan sopisi ennemmin Trappist-ep:n perään.

Lyttä – Demo
Lyttä ei myöskään ole pitänyt viime aikoina suurta meteliä itsestään Pieniä voittoi -ep:n jälkeen. Demo onkin välihuuto, jolla hän tiedottaa tekevänsä albumiaan alusta, koska siitä tuli paska. Se on rehellisyyttä, jota pitää arvostaa.

WYK, Justsesomali – IVK

Tarbash Luoti ja Avionin Prinssi wykittävät menemään. Tiukkaa iskulinjaa on sopinut odottaa ja jälleen sitä saadaan. Rupinen biitti saa seuraa kertosäkeessä Justsesomalista. Kappaleella Tarbash Luoti ja Avionin Prinssi pitävät kaulukset prässissä. Muiden vermeille lentää hivenen kuraa.

Biisi jatkaa samalla linjalla mitä aiemmat sinkut Roban veteraanit ja Hahmoterapia. Meininki on todellakin vanhaa koulukuntaa – muminaa ja emoilua ei tältä biisiltä löydy. Biisi oli juuri sitä, mitä ennakkoon voisi odottaa Volumen biisilistaa silmäillessä.

JVG – Pintakaasulla

Volumen päättää JVG, jolla on ollut vahva vuosi. Spotifyn ennätyksiä rikkova kaksikko ottaa nyt vähän löysemmin, eikä paina polvi suorana kuin Huoli pois -biisillä.

Nykyräpin ystävät havaitsevat yllä leijailevan Kodak Blackin varjon. Ei mikään ihme, että kappaleen tuottanut MD$ on tehnyt yhteistyötä nimien kuten G-Eazy ja 6lack kanssa. Säkähtävä, kitaralooppiin luottava biitti on laatutietoinen.

Pintakaasulla ei ole sitä, mitä JVG tulee todennäköisesti omissa julkaisuissaan jatkamaan, mutta ei se myöskään tunnu laput silmillä -osastolta. Johtuen siitä, että Jaren laiska, lähes muminaan vaipuva kertosäe on nykypäivää, eli hallittua löysäilyä.

Biitti itsessään olisi voinut löytyä myös Gettomasan Diplomaatilta, jolla räpättiin paljon autoilusta. Pintakaasulla tässä kirjaimellisesti painetaan ja jäämme vain pohtimaan, että mahtaisiko kappale saada remixin, kuin JVG:n Johtotähti aikoinaan.

Kappaleella on huomioitavaa myös se, että vaikka JVG ei ole ikinä menestystään unohtanut, niin nyt se tuodaan konkreettisesti esiin. VilleGalle räppää, kuinka JVG on suomiräpin lemppari ja paras. Rahaa tehdään pizzaa syödessä.

Ja kun biisin nimeä oikein pyörittelee, niin kesällä julkaistun Rata/raitti -albumin teemaan myös Pintakaasulla-nimeä kantava kappale istuu. Eli ympyrä sulkeutuu, hetkeksi.

PME on tällä hetkellä asemassa, jossa se saa selkeää näkyvyyttä mixtapelleen. Koska nykyään suomiräpissä edetään sinkku sinkulta, niin siinä mielessä Volume on eniten 2000-luvun suomirap ajan mieleen tuovaa, ollen silti pääosin modernia räppiä. Kuten jutusta selviää, niin matkalla tyylit muuttuu. Kokonaisuutena Volumea ei siis välttämättä tule kuunneltua, vaan soittolistana. Kyseessä on mielenkiintoinen avaus ja samalla herättää ajatuksen, vastaako huutoon esimerkiksi Skorpioni, jota voi pitää PME:n kovimpana kilpailijana.

Jäämme odottamaan tulevaa.

Levy löytyy suoratoistopalveluista. Katso Jeesei-video alta ja kuuntele kaksi muuta näytettä.


Lisää luettavaa