Sattuu sitä paremmissakin piireissä: suuri osa Lady Gagan Twitter-seuraajista on feikkejä?

Jaa Facebookissa

The Guardian uutisoi tutkimuksesta, jossa brittiyhtiö Status People väittää voivansa paljastaa julkimoiden Twitter-seuraajien todellisen määrän.

Kuva: Universal

Mihinkään ei voi enää luottaa. Suomessa on viime päivinä uutisoitu eräästä pop-laulajattaresta, joka ei sitten ollutkaan muuta kuin mainostoimiston tempaus (asianosaisten nimet jätetään tässä ajan- ja tilanpuutteen vuoksi mainitsematta). Tällä mainostuotteella oli Facebookissakin sellaiset 10 000 seuraajaa, mikä on aiheuttanut keskustelua kusettamisen jalosta taidosta. Nyt maailmalla lyödään samantyylisiä kortteja pöytään: tähtien miljoonat Twitter-seuraajat saattavat olla tosielämässä satojatuhansia ihmisseuraajia ja miljoonia botteja.

ILMOITUS (SISÄLTÖ JATKUU ALLA)

The Guardian uutisoi brittiläisestä Status People -yhtiöstä, joka kertoo kykenevänsä ohjelmistonsa avulla erottelemaan, montako todellista ihmistä ja montako feikkitiliä on jonkun Twitter-päivittäjän seuraajalistalla. Yhtiön valvova silmä yltää viimeisimpään 100 000 seuraajaan, ja esimerkiksi Lady Gagan tapauksessa näistä vain 29% oli “hyviä” Twitter-käyttäjiä ja loput botteja tai epäaktiivisia tilejä.

Yhtiö jakaa seuraajat kolmeen tyyppiin: spämmiä syytäviin feikkitileihin, hiljaisiin epäaktiivisiin tileihin ja “hyviin” käyttäjiin, jotka itsekin päivittävät omaa Twitter-tiliään. Tässä on luonnollisesti jonkinmoinen ongelma, kun epäaktiiviset tilit voivat aivan hyvin olla oikeita käyttäjiä, jotka vain lukevat muiden päivityksiä kirjoittamatta mitään omia viestejä.

Guardianin jutussa puidaan lisäksi Suomessakin puhututtanutta seuraajatilien ostamista, jossa taho X yrittää näyttää tärkeämmältä kuin onkaan ostamalla itselleen satojatuhansia leikkiystäviä sosiaaliseen mediaan. New York Timesin mukaan 220 000 Twitter-seuraajaa maksaa sellaiset 330 euroa.

Lady Gagaa tai muitakaan tähtiä ei varsinaisesti syytetä seuraajien ostamisesta, mutta mikäli Status Peoplen väittämä pitää paikkansa, todistaa se, miten epäluotettava mittari Twitter tai Facebook on minkäänlaisen suosion mittaamisessa. Lady Gaga tunnetaan lähes 30 miljoonan seuraajansa vuoksi eräänlaisena Twitter-kuningattarena, mutta näistä puolet saattavat hyvin olla pelkkiä spambotteja.

No, ennen levy-yhtiöt ostivat artistiensa levyjä saadakseen ne listoille ja niin edelleen, joten ei näissä kuvioissa sikäli mitään ihmeellistä ole. Jatketaan.