”Tämä on heittaajille ja niille, jotka ei usko minuun” – haastattelussa Cledos

Cledos julkaisi Ceissi-nimisen albuminsa ja sen oheen kuvatun lyhytelokuvan. Vaihdoimme kuulumiset.

14.08.2020

Suomiräpin uuden aallon airut Cledos julkaisi tänään debyyttialbuminsa. Kyselimme kuulumiset Ceissin tiimoilta.

Albumi on formaattina kokenut suoratoistopalveluiden aikakaudella jonkin verran inflaatiota. Mitä albumikokonaisuus merkkaa sinulle, Cledos?

”Henkilökohtaisesti albumi merkitsee mulle paljon enemmän kuin pelkkää musaa ja biisejä. Olen koko urani ajan pyrkinyt tekemään enemmän kuin vain musaa, oli se sitten visuaalista puolta tai muuta. Tämän albumin juttu on se, että halusin konseptin, teeman ja stoorin.”

Ceissi on musiikillisesti varsin yhtenäinen kokonaisuus. Sitä alleviivataan vielä niin ikään tänään julkaistulla lyhytelokuvalla.

”Lähtökohtaisesti ei lähdetty tekemään kokonaisuus mielessä. Oli se tavoitteena, mutta tuli ikään kuin vahingossa. Kun biisejä tiputettiin pois ja laitettiin jäljellä olevia järjestykseen, niin siitä todella tuli kokonaisuus.”

”Lyhytelokuvan tekoon oli monta syytä, joista eka on se, että mun elämän isoimpia unelmia on ollut oman elokuvan tekeminen. Kirjaimellisesti oman – ei vain näytellä jossain, vaan alusta asti omalla tiimillä oman näköinen. Se tuntui hyvältä tehdä tämän albumin yhteyteen. Lyhytelokuva visualisoi albumin, sen avulla tajuat vielä paremmin stoorin albumin takana. Se kahden Cledoksen, kahden eri alter egon taistelu.”

Kuinka totuudenmukaisia nämä alter egot ovat? Ovatko ne oikeasti olemassa?

”Ehkä lievästi joo, mutta kaikki tämä on artistiutta eikä real life shit. Kaikissa meissä on eri puolia, halusin taiteen keinoin tuota omia esiin.”

Levyllä kuullaan monia vierailijoita, sukupolvien ja tyylien kohtaamisia. Miten tämä porukka valikoitui?

”Tässä on tyyppejä laidasta laitaan, sellaisia joita arvostan. Nämä junnut ovat sellaisia, jotka on mukana mun arkielämässä. Hyviä frendejä, joista diggaan vitusti. Sitten taas Pyhimys on sellainen, jonka asenteesta ja persoonasta tykkään, siitä että sitä ei vittuakaan kiinnosta. Gettomasa on taas täysin aito jäbä, joka pysyy aina aitona itselleen, ja on jääräpää omalla tavallaan.”

Gettomasa tulee tosiaan sieltä ”aidon räpin” puolelta. Jännittikö kysyä häntä mukaan?

”Ei jännittänyt. Ollaan puhuttu Masan kanssa aikaisemmin, ja hän kertoi arvostavansa mua artistina ja diggaavansa jäbänä. Kilo oli viimeinen biisi mitä tein levylle, kun deadline lähestyi. Lähetin biisin Masalle, että tän pitäisi olla valmis kolmen päivän sisään. Masa oli, että oh shit, hän ei voi luvata mitään, joskus menee verseissä puoli vuotta, että jos en saa tehtyä niin katsotaan joskus toiste!”

”Olin huonona, että voi vittu, tää jäbä ei halua hypätä tähän. Seuraavana iltana Masa lähetti biisin takaisin, että tsekkaa tämä. Ja rehellisesti yllätyin miten hyvin Masa hyppää träppibiittiin!”

Albumin avausraita ja nimibiisi on Ceissi. Mikä ceissi?

”Ceissi kuulostaa ja näyttää uhkaavalta ja pelottavalta jutulta jengille. Se on ceissi kaikille näille äijille, ceissi koko skenelle, ceissi kaikille. Ceissi teille kaikille! Niille jotka ei usko minuun, niille jotka heittaa ja jopa niille, jotka ihailee. Ceissi tarkoittaa mulle tapausta, halusin luoda oman statementin tekemällä juttuja vitun isosti. Siihen pyrin.”

Kyseisellä biisillä räppää myös Versace Henrik.

”Henrik on vitun hyvä tyyppi ja fiilaan sitä vitusti. Se on aito äijä, se sanoo suoraan eikä pelkää mitään. Sen vuoksi ajattelin, että se sopii tähän biisiin ja että sillä on jotain hauskaa sanottavaa. Henrik on vitun punk, ei voi muuta sanoa.”

Albumilla kuullaan myös Suomen mittakaavassa harvinaista tuottajaa. Joker-biisin biitistä vastaa ChaseTheMoney, joka on tuottanut muiden muassa Asap Fergiä, Quavoa, Roddy Richiä ja Lil Yachtya.

”Olen fiilannut ChaseTheMoneya ihan vitusti. Hän on mun kirjoissa top 5 -tuottajia maailmalta. Olen ollut häneen koodeissa vuodesta 2018 asti ja ollaan soiteltu Facetime-puheluita ja näin. Päädyttiin tekemään yhteistyötä tämän biisin tiimoilta. Kyseinen biisi ei tunnu sinänsä hullulta biisiltä, mutta halusin mukaan aidon trap-bangerin.”

Guala on yksi harvoja biisejä, jossa ei ole vierailijoita. Guala on slangia ja tarkoittaa käsittääkseni rahaa. Biisi kertoo henkilöstä, joka on Cledosin rinnalla vain gualan takia.

”Guala ja Pidäkii on minulle todella henkilökohtaisia biisejä, jotka tein kun etsin uutta tyyliä itsestäni. Oli fiilis, ettei voi mennä perusmeiningillä. Haluan alleviivata, että Guala on ihan keksitty tarina eikä perustu tositapahtumiin.”

Miten muuten kirjoitat biisejä, suoraan biittiin vai pöytälaatikkoon odottelemaan?

”Yleensä niin, että on biitti ja on fiilis. Näen usein biitit väreinä. Ja se väri kertoo, että mikä fiilis siinä on. Lähden kirjoittaa fiiliksen mukaan, joskus itsestäni, joskus keksittyjä stooreja. Gualan tapauksessa tarina liittyy lyhytelokuvan hahmoon.”

Henkilökohtaiselta kuulostava Peili-biisi, kuten moni muukin on luottotuottajasi Fractious Frankin tuottama. Kerro näistä.

”Frank on mun main man biittien suhteen. Ja voin sanoa suoraan, että Suomen kovin tuottaja. Sen biitit bängää aina huolella. Peili on mun lempibiisi ja halusin valita sen fokusbiisiksi albumilta. Basically mä kerron itsestäni. Vaikka se ei ole superdiippi, niin message on, että ole oma itsesi. Luota itseesi. Vaikka muut ei ymmärrä ja katsoo välillä oudosti, niin sun täytyy hyväksyä, että oot erilainen kuin muut. Ja se on sun vahvuus.”

No sitten päästään siihen jo viitattuun Pyhimys-vierailuun ja Kysymys-biisiin.

”Tämäkin on mun lempibiisejä. Tehtiin tätä studiolla Andrein (Kipahti) kanssa kahdestaan sellaisessa vaiheessa, kun tuntui ettei mikään lähde, eikä oikein tiennyt mistään mitään. Tämä alkoi syntyä vahingossa, ja napattiin kiinni: nyt kuulostaa hyvältä ja oikealta. Kun tämä alkoi kuulostaa hitiltä, niin pyydettiin Pyhi messiin.”

”Pyhimys on aikaisemmin pyytänyt mua sen biisille, mutta mulle ei oikein lähtenyt sen demo. Tämä on sitten vihdoin se biisi, millä tehdään yhteistyötä!”

Penthouse33:lla kuullaan Shrtyn kertosäe, minkälainen tarina tällä kappaleella on?

”Ollaan Shrtyn kanssa juteltu paljon, että pakko tehdä biisi yhdessä. Ollaan koko ajan menty ristiin, kun toinen on soitellut studiolta, niin toinen on ollut jossain kiinni.”

”Viimeistelin albumia himassa karanteeniaikana keväällä ja Lameboy tuli kylään kyhäämään tätä biittiä. Soitin suoraan Shrtylle, että nyt jäbä sun on pakko tulla meille, nyt tehdään se biisi. Shrty tuli kämppääni tänne tornitaloon ja oli että oooohhhhssshiiit, äijä asuu penthousessa. Lameboy soitti biittiä ja Shrty alkoi välittömästi laulaa penthousesta ja se oli siinä.”

Albumin päättävä Life poikkeaa tyyliltään aika lailla kaikesta, mitä Cledosin nimissä on aiemmin julkaistu. Kerro siitä.

”Mä olen fiilannut tosi paljon poppia ja housea. Oon jopa keksinyt tuollaisille biiseille oman termin: life. Kaikki mun frendit tietää, mitä tarkoitan, kun sanon että tää on vitun life biisi. Jotkut biisit on vain sellaisia, että ajetaan autolla auringonlaskuun ja ollaan, että damn, this some real life shit.”

”Oltiin Andrein kanssa yhtenä yönä kahdestaan studiolla. Kun hän laittoi tämän biitin soimaan, niin nousin seisomaan ja olin että äijä tää on life! Jammailtiin yhdessä ja aloin hyräillä melodiaa. Kuvittelin, että olen ollut maailmalla ja ajan autolla jonkun mimmin luo. Se venaa mua toisella puolella maapalloa ja mä oon tulossa!”

Urasi on kestänyt vasta kolmisen vuotta, mutta se sai räjähtävän startin Töis-biisillä. Kuinka kaukaisilta nuo ajat nyt tuntuvat?

”Ei edes niin kaukaisilta, koska se oli ihan hetki sitten. Välissä on tapahtunut vitusti kaikkea, mutta mulla on ollut sama porukka kasassa siitä päivästä lähtien, kun aloin tehdä Töis-biisiä. Deezydavid oli esimerkiksi auttamassa mua Kilo-biisin kanssa. Koko Töis-crew on edelleen messissä. Ollaan menty pitkälle, mutta ollaan silti siellä, mistä ollaan lähtöisin.”

Koetko, että olet kasvanut tällä matkalla?

”Olen kasvanut ihan sikana, ensisijaisesti ihmisenä. Olen tavannut paljon ihmisiä ja oppinut hirveästi elämästä. Tyhmä juttu, mutta esimerkiksi katsoin isoja artisteja ylöspäin ja jännitin heidän tapaamista, mutta nyt tajuan, että kaikki nämä cheekit, jvg:t ja miklut ovat normaaleita ihmisiä, perusäijiä, niin kuin minä, niin kuin me kaikki.”

”Artistina olen kehittynyt omasta mielestäni tosi paljon. Haluan ylittää jatkuvasti itseni, nostaa rimaa ja kehittää kulttuuria. Nyt tuntuu, että se onnistuu pikku hiljaa.”

Juttelin viimeksi kanssasi keväällä 2018. Sanoit tekeväsi musaa itsellesi, sellaista soundia mitä haluat itse kuulla. Spekuloit myös, että se on suosiosi syy. Vieläkö tämä pitää paikkaansa?

”Trendit ovat totta kai muuttuneet ja pidän niistä kiinni, mutta sataprosenttisesti teen itselleni, ja teen sellaista mistä diggaan. Yksi äijä joskus oli mulle, että hei Cledos, kovia biisejä, mutta eikö niin, että Pidäkii ja Kysymys on sellaisia mitä levy-yhtiö pakottaa tekemään. Mitä vittua, mä kuuntelen tällaista koko ajan, ja vielä popimpaa, ja tykkään siitä! Tämä on sitä mitä haluan tehdä, eikä kenenkään sanomiset paina siinä.”

Kuuntele Ceissi alta ja katso lyhytelokuva.

Lisää luettavaa