Pride-lippuun kietoutunut The Weeknd – UMK-analyysissä Isaac Sene

Rumban Mikael Mattila ja Jukka Hätinen kuuntelevat UMK-finaalikappaleet ja lyövät pika-analyysit pöytään.

21.01.2022

Uuden musiikin kilpailun finalistiseitsikon skabakappaleet löytyvät suoratoistopalvelujen uumenista. Viimeisenä julkaisuna saadaan Isaac Senen kappale Kuuma jäbä. Linkit muihin biisianalyyseihin löytyvät alta.

Mikael Mattila

Ilokseni en joutunut pettymään: Isaac Sene hoitaa homman kotiin skaban ylivoimaisesti tyylikkäimmällä esityksellä. Kevyet ”sissään/pittää”-murreviittaukset ovat täky Antti Tuiskulle, paitsi että Isaac on paljon rehellisempi, ja videon katseen kohteeksi antautuminen on reippainta sitten Pete Parkkosen, paitsi että tällä kertaa ei tarvitse kiusaantua. Musiikillisesti kansanomaisin osoite on The Weeknd, mutta tuottaja Yrjänä on käyttänyt ajan soundia enemmänkin mausteena, ei silkkana euroviisulantrinkina.

Siilinjärven oma poika on jo aiemmin osoittautunut erittäin lahjakkaaksi ja karismaattiseksi lauluntekijäksi. On hienoa, että hänet lanseerataan koko kansan tietoisuuteen tällaisella biisillä. Se on paitsi sopivan rohkea, liukas ja aistikas (ei ehkä mikään Montero, mutta tarvitseeko?), myös täsmällinen bängeri, joka valloittaa mutta häivähtää ohi kuin katsekontakti kiinnostavan ihmisen kanssa klubin hämärässä.

Samalla tämä häivähtävyys on biisin heikkous – siis tässä kontekstissa. Vaikka Kuuma jäbä onkin henkilökohtainen suosikkini ja musiikillisesti UMK-satsin kiinnostavin esitys, on se euroviisuksi ehkä liian esoteerinen ja melodisesti hitaasti aukeava. Sen koukut eivät ole tarpeeksi maireita kuin Jezebelissä tai etenkin Ram pam pamissa. Tämä on silti ihan okei, koska ei Sene varmaankaan Torinoon asti edes pyri. Toisaalta olisi hykerryttävää nähdä juuri Sene viisuissa, sillä se olisi äärimmäisen epäsuomalainen ja siksi herkullinen veto. Paikka UMK:n kärkikolmikossa on ihan mahdollinen!

Jukka Hätinen

Jos Olivera sai minut riemastumaan epäeuroviisumaisella vedollaan, Isaac Sene ruksaa ne boksit, jotka pitikin ruksata ja vielä muutaman lisälaatikon bonuksena. Suurelle yleisölle tuntemattomin finalisti on säästetty viimeiseksi, ja kappaleen kuultuani voin todeta: syystäkin.

Isaac Sene on huippulahjakas artistitulokas, jonka laulujen musiikilliset vaikutteet ovat löytyneet vuosikymmenten takaisesta mustasta musiikista (funk, soul, r&b) mutta yhdistyneet saumattomasti moderniin poptuotantoon Senen kitarat punaisena lankana. Edellä kirjoitettu on kuitenkin pelkistys: Sene on jokaisella julkaisullaan luonut ainakin osan nahkastaan ja kartoittanut uusia vesiä. Viimeisin single Nälkä on jäänyt harmillisen vähälle huomiolle ollakseen aivan ihastuttavan raikas kanavointi Lenny Kravitzia ja Ville Valoa. UMK-kisabiisi Kuuma jäbä esittelee jälleen uusia puolia Senestä: kappaleella kuuluvat The Weekndin ottamat Depeche Mode -vaikutteet eli popmusiikin trendien pulssilla ollaan.

Musavideolla androgyyninä heiluvan Senen sanoituksissa seksuaalisuus ja sukupuoli ovat liukuvia käsitteitä, tutkimusmatkoja: kaikki käy, kunhan kaikki nauttivat. Kappaletta ei voi hyvällä omallatunnolla sanoa ”syntiseksi”, niin kuin ”tällaisia” biisejä on perinteisesti kuvailtu, sillä Sene saa laulussa kuvatun yökerhomaisen tunnelman tuntumaan aivan absoluuttisen normaalilta. Valloittavan yksityiskohtana kappaleeseen on leivottu hyppysellinen kotiseutuylpeyttä Kuopion murteen muodossa. Isaan Senen Kuuma jäbä on kuin Pride- ja Pohjois-Savon maakunnan lippuun kietoutunut The Weeknd. Täydellinen valinta Euroviisuihin.

Rumban UMK22-pika-analyysit:

Lisää luettavaa