”Sessareissa puhumme usein siitä, että pitää olla öinen meno” – haastattelussa Left

Debyytti-ep:nsä marraskuussa julkaissut Left tekee musiikkia, joka on sekä tunnelmallista että intensiivistä. "Booan studiolla koen olevani täysin vapaa. Luovan ympäristön pitääkin olla tila, jossa sua ei tuomita", artisti sanoo.

10.12.2024

Left on helmikuussa 2024 debyyttinsä tehnyt artisti, joka yhdistää musiikissaan popia, southern trapia ja vahvoja laulumelodioita. Hän julkaisi marraskuun alussa ensimmäisen ep:nsä nimeltä Teatro, jonka kautta hän avaa tässä haastattelussa matkaansa kohti levyttävän artistin uraa.

Musiikin tekeminen on ollut Leftin lapsuudesta asti läsnä hänen elämässään eri muodoissa, mutta omaa musiikkia hän alkoi tehdä vasta aikuisiällä. Laulamista hän tosin kertoo harrastaneensa läpi nuoruutensa, ja teini-ikään kuului myös musiikin luomista vaatekomeroa studiona käyttäen. Sessareissa oli mukana myös Leftin hyvä ystävä ja nykyinen tuottaja Pepe Jean Jr eli Petro Pyysalo.

“Booan perustamisesta lähtien olen seurannut vierestä Pepen ja Jambon touhua, kunnes pari vuotta sitten tuli fiilis, että on pakko päästä itsekin tekemään”, Left kertoo. “Koodasin Pepelle, että miltä tällainen kuulostaisi, että alkaisin tehdä jotain omaa.”

Idea otettiin hyvin vastaan, ja Turusta kotoisin oleva Left alkoi säännöllisesti matkustaa Helsinkiin sessaroimaan Pyysalon kanssa.

Idea omien kappaleiden tekemiseen ei tullut salamana kirkkaalta taivaalta, vaan sitä oli pohjustanut muun muassa kitaratunnit sekä rumpujen ja basson soittaminen.

“Musiikki on aina ollut vahvasti läsnä elämässä, mutta pitkään aikaan en uskaltanut alkaa tehdä itse. Kuvittelin, että ei musta välttämättä ole siihen, ja epäröin omaa juttuani. Mutta sitten se vaan tuli sieltä, että nyt on pakko yrittää. Sitten mä yritin.”

Kuva: Viivi Päiväsaari, Siiri Luukkonen, Elias Jimenez

Teatro-ep:n voi asettaa hiphopin, melodisen räpin ja träpin kategoriaan. Kappaleissa on myös huomattavan paljon lauluosuuksia.

“Laulaminen on aina kiehtonut mua. Se on mun vahvuus”, Left toteaa. “Ensimmäiset muistoni laulamisesta ovat lapsuudesta, kun lauloimme kotona karaokea ja muuta.”

Left kertoo pohtineensa sitä, miksi juuri musiikki kiinnostaa häntä niin paljon. Yksi mahdollinen syy voi löytyä nimenomaan lapsuudesta.

“Uskon, että meillä kaikilla on lapsena joku asia, joka kiinnostaa erityisen paljon, oli se sitten jalkapallo, piirtäminen tai kirjoittaminen. Kun sä kasvat ja menet kouluun, sua saatetaan viedä eri suuntaan esimerkiksi vanhempien toiveesta, ja sä unohdat omat intohimosi ja unelmasi.”

Leftilläkin kesti pitkään oivaltaa, että hän on haaveillut laulamisesta pienestä pitäen.

“Muistan, että jo 5-vuotiaana esiinnyin kotona peilin edessä. Sehän mua on aina kiinnostanut, ja siksi olen kiitollinen, että olen nyt päässyt tekemään sitä. Kaikilla on se joku tärkein asia, jota kohti kannattaisi mennä.”

Lue myös: ”Se ei ole mikään perustarve, että kaikki katsoisivat mua ylöspäin, vaan se, että minut nähtäisiin ihmisenä” – haastattelussa Jambo

Lue myös: Rumban ensinäytössä Louie Bluen taustoilla häärineen Pepiton debyyttisingle

Monista laulun parissa vietetyistä vuosista huolimatta Left pitää itseään edelleen kokemattomana, sillä hän tiedostaa olevansa alalla uusi. Kehuja hän on kuitenkin saanut, paljonkin.

“Kaikki saamani huomio on tuntunut tosi hyvältä, mutta en osannut etukäteen odottaa yhtään mitään. Olen lähinnä yrittänyt pysyä kärryillä. Tässä on ollut kova tahti ja kiire, niin en ole kauheasti ehtinyt miettiä mitään.”

Ympärillä oleva porukka koostuu henkilöistä, jotka ovat paitsi Leftin hyviä ystäviä, myös monia vuosia musiikkialalla toimineita ihmisiä. Taso on siis jo valmiiksi korkealla.

“Vaikka mä olen vielä alkutekijöissä, mun on pakko sopeutua siihen, mitä muut tekevät. Pitää tehdä priimaa. Mä saatan olla tosi innoissani jostain saamastani kehusta, mutta sitten Pepe muistuttaa mua, että jalat maahan ja takaisin studiolle kirjoittamaan biisejä”, Left nauraa.

Booalle Left päätyi siksi, että levy-yhtiön perustajat ovat hänen ystäviään. Left kuvailee porukkaa pieneksi perheeksi.

“Joskus me tullaan studiolle ja jauhetaan kaikesta muusta kuin musiikista kolme tuntia putkeen. Ei mulla edes ole alalla muita kontakteja, joten tämä oli luonteva valinta ja selkeästi oikea päätös, jota en ole katunut hetkeäkään. Ei tästä projektista olisi tullut samanlaista, jos en olisi tehnyt sitä Booalla.”

YouTube video

Teatro-ep:n nimikkobiisi on peräisin ensimmäisestä studiosessiosta, jonka Left teki Booalla. Hän kertoo olevansa innoissaan siitä, että yksi ep:lle päätyneistä kappaleista edustaa hänen ensimmäistä demoaan, vaikka samalla oli jännittävää tuoda pitkään rakennellut luomisprosessit kaikkien nähtäville.

“Se on vaikein osuus taiteessa, kun pitää päästää irti ja mennä eteenpäin. Biisejä voisi hinkata loputtomiin, mutta jossain vaiheessa pitää päättää, että se oli siinä. Muuten se hiominen voi mennä ihan mahdottomaksi, eikä kappaleista tule ikinä valmiita.”

Haastattelun aikana Left puhuu ihailevaan ja kunnioittavaan sävyyn ihmisistä, joiden kanssa hän tekee töitä, mutta itseään hän ei liiemmin kehu. Käy selväksi, että musiikin tekeminen ja biiseissä käsitellyt teemat ovat hänelle niin henkilökohtaisia, että niiden julkaiseminen vaatii tietynlaista heittäytymistä.

“Aiheet tulevat puhtaasti omista kokemuksistani ja lähipiiristäni. Siksi yritän tehdä musiikkia ensisijaisesti itselleni, jotta en alkaisi julkaisuhetkellä miettiä liikaa muiden mielipiteitä. Toisaalta on maailman siisteintä julkaista musiikkia, josta saatan ensin epäröidä, että oliko se nyt niin hyvä juttu, ja sitten joku tulee hehkuttamaan, että biisi on hänen mielestään ihan sairas.”

Välillä Left tarvitsee tuottajansa apua siinä, että osaa irrottaa otteensa kappaleesta. Muuten hän jää miettimään esimerkiksi melodian osaa tai yksittäistä sanaa, jonka hän haluaisi nauhoittaa lukuisia kertoja uudestaan täydellisen lopputuleman toivossa.

“Sitten Pepe saattaa sanoa, että kukaan muu ei tule edes huomaamaan eroa tuossa. Mutta on se välillä sellaista veivaamista.”

YouTube video

Pyysalon lisäksi Perjantai4000 eli Kauri Ruohonen on olennaisesti vaikuttanut ep:n soundiin osallistumalla tuotantoon ja miksaamalla kaikki kappaleet. Left kehuu sekä Ruohosta että Pyysaloa lahjakkaiksi tekijöiksi ja “velhoiksi omalla tontillaan”.

“Olen etuoikeutettu, että pääsen tekemään heidän kanssaan. Välillä kuunnellessani jotain demoa sanon Kaurille, että mä en tiedä mitä sä oikein syötät tuonne, kun kuulostaa niin hyvältä! Hän saa pienilläkin muutoksilla tehtyä vaikuttavia asioita.”

Left kuvailee Teatro-ep:n tunnelmaa hämyiseksi. Biisien hämärissä maastoissa ei paljoa aurinkoa pilkahtele.

“Mä olen aika synkkä mies”, Left toteaa. “Sessareissa Pepen kanssa me puhutaan usein siitä, että pitää olla öinen meno. Pitää olla enemmän yötä.”

Öiseen estetiikkaan kuuluvat olennaisesti myös yölliset autoajelut, joista päästään Leftin artistinimeen. Idea syntyi kuutisen vuotta sitten Leftin ollessa Australiassa reppureissaamassa. Siellä hän osti ensimmäisen dj-kontrollerinsa ja tarvitsi sen myötä artistinimen.

Koska Australiassa on vasemmanpuoleinen liikenne, eteen tulee paljon kylttejä, joissa lukee “Left lane”.

“Australiassa koin ensimmäiset hetket, kun tiesin haluavani tehdä musiikin suhteen jotain omaa. Valitsin artistinimekseni ‘Left lane’, ja myöhemmin se lane tippui pois. Sieltä asti tämä haave on ollut mielessä”, Left kertoo.

Kuva: Viivi Päiväsaari, Siiri Luukkonen, Elias Jimenez

Monet Teatro-ep:n kappaleet ovat syntyneet yhteisissä sessareissa ja rakentuneet orgaanisesti yhteisen tunnustelun myötä. Pyysalon biittejä ovat olleet fiilistelemässä myös Daniel Klimscheffskij ja Jambona tunnettu Jami Kiskonen, jotka ovat osallistuneet kappaleiden kirjoittamiseen. Klimscheffskij on Booan artistipalvelujen johtaja ja Kiskonen A&R.

Musiikin luominen ja kaupallisen taiteen tekeminen on haastavaa, Left sanoo. Siksi sillä on selkeä etunsa luomisprosessin kannalta, että ympärillä olevat ihmiset ovat hänelle läheisiä. Turvallinen ilmapiiri mahdollistaa vapautuneen tunnelman ja estottoman ideoimisen.

“Kun studiolla on paljon ihmisiä, kaikilla on tietysti omat mielipiteensä siitä, miten asiat kannattaisi tehdä. Mutta jos Pepe sanoo, että jokin kuulostaa hyvältä, niin luotan siihen sataprosenttisesti. Hänellä on se kokemus, ja kunnioitan sitä.”

Pyysalo myös haastaa Leftiä yltämään parhaaseen mahdolliseen lopputulemaan.

“Jos laulan jonkun aika perustason melodian, niin Pepe yllyttää mua yrittämään jotain vähän toisenlaista. Yleensä siitä seuraa hyviä asioita, koska Booan studio on mulle paikka, jossa koen olevani täysin vapaa. Luovan ympäristön pitääkin olla tila, jossa sua ei tuomita.”

Omat referenssinsä musiikin tekemiseen Left hakee maastosta, joka laajenee räpistä popiin ja jopa musikaaleihin. Ensimmäiseksi koskaan fanittamakseen yhtyeekseen hän nimeää HIMin, ja toisaalta taas sellaiset artistit kuin Yung Lean ja Asap Rocky ovat hänelle tärkeitä.

“Kuuntelen myös esimerkiksi Justin Bieberiä, jonka pop-melodioista olen ottanut vaikutteita. Eli skaala kulkee Ville Valosta Bieberiin”, Left tiivistää.

Teatro-ep:n julkaisun yhteydessä ilmestyi myös zine, jossa jokainen kappale on saanut osakseen visuaalisen vastineensa kuvan muodossa. Lehti tuo vielä kattavammin esiin Leftin ja ep:n tarinaa.

“Musiikkia ei nykyään julkaista välttämättä ollenkaan esimerkiksi vinyylinä tai cd:nä, joten halusimme luoda jonkin konkreettisen esineen ep:n yhteyteen. Musta on kivaa, että julkaisusta on olemassa myös fyysinen esine, joka säilyy ikuisesti.”